Zostań autorytetem w swojej klasie

0
528

Ludzie chętniej uznają za autorytet tych, którzy pozwalają im wzrastać przy sobie. Ta reguła dotyczy także relacji nauczyciel – uczeń. Od czego zacząć budowanie autorytetu? Najważniejsze, aby być spójnym w tym, co się myśli, czuje, mówi i robi.

Ta zbieżność wynika z zaufania do siebie. Dlatego po pierwsze – zaufaj sobie. To podstawa do zbudowania pewności siebie, która często decyduje, czy uczniowie chcą podążać za nauczycielem czy też nie.

W swojej roli musisz jasno artykułować oczekiwania, wyciągać konsekwencje wynikające z ich zaniedbania, a także być niezmiennym w decyzjach, gdy wyznaczone granice zostaną przekroczone. To pozwoli wyeliminować element zaskoczenia u ucznia. Zaskoczenie bowiem często wywołuje poczucie zagrożenia i strach.

Musisz zdać sobie sprawę, że strach jest jednym z czynników wywołujących opór. Budzi w drugim człowieku chęć do walki lub ucieczki. Dlatego budowanie autorytetu przez strach nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ludzie albo się nas boją, albo nas szanują. Co wybierasz?

W zachowaniu spójności między tym, co się czuje, a tym, co się robi, pomoże ci życie zgodnie z wyznaczonymi wartościami. Czy wiesz, jakie są twoje wartości? Jeśli tak, to wiesz też, co jest dla ciebie najważniejsze. A dzięki temu, że twoi uczniowie poznają zasady, którymi się kierujesz, nabędą pewności, że wiesz, w którym kierunku ich prowadzisz. Zatem po drugie – pracuj zgodnie z wyznaczonymi wartościami.

Przekonania – to one najczęściej nas ograniczają w dostrzeżeniu tego, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Są jak kotwice zarzucone na morzu, których zadaniem jest utrzymać statek w jednym miejscu. Widzimy tylko tyle, na ile pozwala lina kotwicy. Autorytet zbudujesz, gdy pozwolisz się rozwijać innym przy twoim boku.

Koniecznie jednak musisz zajrzeć głębiej. Spojrzeć na to, co znane z innej perspektywy, dać sobie i innym szansę wyrażenia opinii innej niż powszechnie znana.

Pozwól swoim uczniom być wyjątkowymi. Dlatego po trzecie: poznawaj i doświadczaj.
I na koniec – po czwarte – pielęgnuj filary swojej siły. Miej wizję tego, co chcesz zrobić, dziel się intencjami, dlaczego tak chcesz zrobić i jasno wytycz cele, które – gdy zostaną osiągnięte – sprawią, że wizja stanie się rzeczywistością.

Elżbieta KOWACKA certyfikowany trener, od 8 lat szkoli w zakresie kompetencji interpersonalnych, wykładowca akademicki, przedsiębiorca i działaczka społeczna

Leave a Reply