Współpraca polskiej i duńskiej szkoły. Drony i roboty w rolnictwie

Uczniowie z Mokrzeszowa dowiedzieli się, jak nowoczesne technologie są wykorzystywane w duńskim rolnictwie; fot. ZSCKR

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa w Mokrzeszowie (woj. dolnośląskie) 16 listopada zakończył realizację międzynarodowego projektu pt. „Akademia Innowacji Smart Farming”.

Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego miał na celu rozwój kompetencji u uczniów, które zapewnią im wzrost konkurencyjności na rynku pracy i przygotują do wdrożenia we własnych gospodarstwach nowoczesnych technologii, m.in. rolnictwa precyzyjnego. Rolnictwo precyzyjne polega na mierzeniu za pomocą nowoczesnych urządzeń i oprogramowania warunków glebowych na polu oraz śledzeniu ich zmienności, a następnie odnoszeniu tego do wyniku końcowego, czyli plonu.

W projekcie wzięło udział 20 uczniów Technikum Agrobiznesu ZSCKR w Mokrzeszowie. To szkoła wiejska od 60 lat kształcąca pracowników dla sektora rolniczego. Jej organem prowadzącym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju. Szkołą partnerską była Green Academy w duńskim Aarhus. To placówka z ponadstuletnią tradycją, która kształci m.in. w zakresie rolnictwa, ogrodnictwa i leśnictwa.

Uczniowie z Dolnego Śląska podczas 10-dniowego wyjazdu wspólnie z rówieśnikami ze szkoły partnerskiej szlifowali umiejętności językowe i wymieniali się doświadczeniami informatycznymi (używanie dronów i robotów w uprawie roli). Wiele zajęć poświęconych było kreatywności i pracy zespołowej. Młodzi Polacy i Duńczycy przybliżali również kulturę i tradycję swoich krajów. Podczas pobytu w Danii uczniowie spróbowali miejscowej kuchni, a także zobaczyli Kopenhagę, Aarhus czy Randers.

Efektem końcowym międzynarodowego spotkania było m.in. opracowanie wydawnictwa o uprawie pszenicy oraz realizacja filmów dydaktycznych o zautomatyzowanej oborze i autonomicznych maszynach rolniczych, sterowanych przez komputer.

9 listopada br. odbyła się konferencja upowszechniająca rezultaty projektu dla szkół ponadpodstawowych i instytucji, z którymi szkoła współpracuje na co dzień. Ze względu na sytuację epidemiczną spotkanie miało formę online. Wśród zaproszonych gości znaleźli się dyrektorzy oraz nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych z gmin Świdnica i Świebodzice.

Koordynatorem projektu była Elwira Podhalicz. Więcej na temat projektu można przeczytać na stronie: https://smartfarming.wixsite.com/site.

(J)

Leave a Reply