
Po przerwie spowodowanej pandemią, wznowiono wyjazdy szkoleniowe nauczycieli w ramach projektu Erasmus+. Nauczyciele Technikum nr 11 w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie, jako jedna z pierwszych grup, odbyła na Sycylii kurs na temat „Nauczanie w klasach międzykulturowych”.
COVID–19 zatrzymał kontakty międzynarodowe na całym świecie. Zablokowane została też realizacja programów dla nauczycieli i uczniów w ramach programu Erasmus+. Po wielu miesiącach działań online, Oksana Rolya, koordynator programu z Zespołu Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie, w pierwszym możliwym terminie wznowiła wyjazdy szkoleniowe.
Wykluczenie i integracja
Pierwszy, który został zrealizowany (w terminie 31.05-04.06.2021), był kurs „Nauczanie w klasach międzykulturowych” w Barcellona Pozzo di Gotto na Sycylii. Wzięło w nim udział pięciu nauczycieli z warszawskiej szkoły.
Byliśmy pierwszą grupą z Polski, która dotarła do firmy przyjmującej – E Project Consult. Na miejscu zaopiekowała się nami miła i kompetentna koordynatorka Linda. Współpraca z właścicielem i przedstawicielami firmy E Project Consult była bardzo owocna. Lektorka Ana z Portugalii prowadziła zajęcia praktyczne i teoretyczne na wysokim poziomie.
W trakcie kursu rozmawialiśmy (oczywiście w języku angielskim) między innymi na tematy: wykluczenia, integracji, włączenia, izolacji. Tematyka zajęć przyniosła głęboką refleksję i zrozumienie, jak czują się nasi uczniowie, pochodzący z innych krajów i kultur, w sytuacji zagrożenia brakiem akceptacji przez grupę, z którą na co dzień funkcjonują. Poznaliśmy też ciekawe metody i formy pracy, pozwalające na integrację zespołu klasowego i włączenie do niego uczniów różnych narodowości.
Szczególnie interesującą wydała się nam metoda uczenia się poprzez aktywność (zajęcia praktyczne). Jedną z form prowadzenia zajęć, jaką poznaliśmy, były karciane gry logiczne, które umożliwiają lepsze poznanie innych, poprzez wyrażanie swoich uczuć i odczuć, swojego zdania na różne tematy. Inną równie ciekawą formą metod twórczych (aktywizujących) było wyrażanie swoich wrażeń i refleksji poprzez działalność artystyczną.
Nowe umiejętności
Integrowaliśmy się na miejscu poprzez udział w znanej nam grze miejskiej. Wykorzystywaliśmy ją w trakcie przygotowania naszej młodzieży do udziału w projektach zagranicznych. Najciekawszą z poznanych i chyba najbardziej efektywną metodą integracji zespołu była praca nad wymyśleniem własnej gry oraz reguł i zasad, akceptowanych przez wszystkich jej uczestników.
Udział w zajęciach praktycznych i teoretycznych z zakresu pracy wychowawczej i dydaktycznej pozwolił nam zapoznać się z: rodzajem, nasileniem i częstotliwością kontaktów na płaszczyźnie religijnej występującej w szkołach. Umożliwił również poznanie efektywnych sposobów zapobiegania, identyfikowania oraz rozwiązywania konfliktów wynikających z różnic narodowościowych, rasowych, kulturowych i religijnych, jak i poznanie efektywnych sposobów wspierania integracji z grupą uczniów pochodzących z grup różnych pod względem narodowościowym, rasowym, kulturowym, językowym i religijnym.
Dzięki udziałowi w projekcie zdobyliśmy nowe umiejętności zawodowe: umiejętność rozpoznawania, zapobiegania oraz rozwiązywania konfliktów oraz wykorzystania poznanych metod i narzędzi pracy dydaktycznej i wychowawczej z grupami niejednolitymi pod względem kulturowym, społecznym oraz językowym. Podczas pracy w środowisku międzynarodowym i wielokulturowym, doskonaliliśmy umiejętności komunikacyjne i językowe.
Kuchnia i Opera dei Pupi
W czasie kursu realizowaliśmy też program kulturowy dotyczący poznania historii, kultury i sztuki Sycylii. Mieliśmy okazję spróbować regionalnych sycylijskich potraw, takich jak arancini, cannolli czy frutti di mare.
Zwiedziliśmy wiele ciekawych, pod względem historycznym i architektonicznym, miejsc np. Palermo, Katanię, Taorminę, Tindari, Forza d’Agro. Ogromne wrażenie zrobiły też na nas Syrakuzy i oczywiście Królowa Sycylii – Etna.
Jednym ze składników kultury i historii Sycylii jest tradycyjna sycylijska sztuka teatralna Opera dei Pupi, ogłoszona przez UNESCO arcydziełem ustnego i niematerialnego dziedzictwa ludzkości w 2001 r. Mieliśmy okazję poznać ją, zwiedzając muzeum lalek Antonio Pasqualino w Palermo.
Śladami Ojca Chrzestnego
Nasza trasa zwiedzania podążała również śladami amerykańskiego dramatu wyreżyserowanego przez Francisa Forda Coppolę pt. „Ojciec Chrzestny”. Jego fabuła oparta jest na powieści pod tym samym tytułem autorstwa amerykańskiego pisarz włoskiego pochodzenia Maria Puzo. Mieliśmy możliwość zobaczenia miejsc, w których nagrywane były sceny filmu.
Z kolei w jednej z najpiękniejszych wiosek we Włoszech – Savoce, zajrzeliśmy na kawę i granitę do Baru Vitelli, gdzie Michael Corleone prosił o rękę ojca Apollonii. Dotarliśmy też do kościoła San Nicolo, w którym filmowi bohaterowie: Michael i Apollonia brali ślub. W Palermo zwiedzaliśmy również Teatro Massimo – teatr operowy, na którego schodach kręcono scenę śmierci córki Michaela Corleone.
Nie sposób opisać wszystkich cudownych miejsc, które zwiedziliśmy w czasie pobytu na Sycylii. Wyjazd był udany pod każdym względem. Wróciliśmy do domu z głowami pełnymi nowej wiedzy i umiejętności, z przemyśleniami dotyczącymi naszego warsztatu pracy i wielkim zapałem do pracy z młodzieżą.
AUTORKA: Joanna Kamut-Konopa
Uczestnicy wyjazdu: Joanna Kamut-Konopa, Kamila Macewicz-Wójciak, Małgorzata Kozłowska, Ewa Cabaj, Igor Chodinow – nauczyciele Technikum nr 11 w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego.