Matematyka z wirtualnym nauczycielem

Zdjęcie ilustracyjne, źródło: Pixabay

Legnickie szkoły podstawowe uczestniczyły w projekcie pn. „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy”. To projekt realizowany przez Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

Uczelnia współpracuje z samorządami terytorialnymi, udostępniając ich szkołom zaawansowane narzędzia edukacyjne. Uczniowie otrzymują dostęp do platformy zeszyt.online, na której – pod opieką sztucznej inteligencji – podnoszą swoje umiejętności matematyczne.

W Legnicy w projekcie wzięło udział 320 uczniów klas czwartych, co stanowi 43 proc. ogółu czwartoklasistów, z dziewięciu szkół podstawowych: SP nr 1, nr 2, nr 4, nr 9, nr 10, nr 16, nr 18, nr 19 i ZSMuz. Spośród 27 nauczycieli uczących matematyki w projekt zaangażowało się 12. We wrześniu uczestniczyli oni zdalnie w spotkaniu organizacyjno-szkoleniowym, na którym zapoznali się z obsługą i funkcjami platformy. Uczniowie otrzymali dostęp do platformy zeszyt.online, narzędzia, które diagnozuje problemy ucznia z określonym zadaniem, a następnie pomaga mu je samodzielnie rozwiązać.

Jak informuje UM w Legnicy, program został bardzo pozytywnie przyjęty zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Zdaniem nauczycieli wśród uczniów biorących udział w projekcie zauważalnie wzrosło zainteresowanie matematyką.

„Dzieci chętnie i samodzielnie rozwiązywały zadane zadania, a nawet domagały się kolejnych, by móc awansować na wyższy poziom w programie (np. porucznik matematyk), co powodowało wzrost pozytywnej rywalizacji oraz motywacji do nauki. Konstrukcja programu pozwalała uczniowi słabszemu na samodzielne rozwiązywanie coraz trudniejszych zadań, poprzez stopniowanie trudności materiału. Uczniowie zdolni otrzymywali zadania trudniejsze, dostosowane do ich możliwości i aktualnych umiejętności. Wszyscy użytkownicy pozytywnie ocenili ciekawą szatę graficzną programu oraz szeroki zakres wiadomości i treści, które są zgodne z aktualną podstawą programową klasy IV.

Nauczyciele otrzymali ciekawe narzędzie do pracy z uczniami, które nie wymaga od nich dodatkowych nakładów pracy (program sam sprawdza zadania). Zaś uczniowie, dzięki użyciu w programie zaawansowanych rozwiązań informatycznych, dostali do dyspozycji wirtualnego nauczyciela, który w sposób zindywidualizowany wspomaga ich rozwój” – czytamy na stronie legnickiego urzędu. Jak ocenia magistrat, przy ciągle trwającej pandemii i ograniczeniu zajęć stacjonarnych proponowana platforma wspierana sztuczną inteligencją jest szczególną pomocą dla uczniów i nauczycieli.

Jak podaje Politechnika Warszawska, w projekcie „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” bierze obecnie udział ponad 200 gmin z całej Polski.

(r), UM w Legnicy, Politechnika Warszawska

Leave a Reply