Narzędzia do pracy zdalnej są intuicyjne w obsłudze fot. Tumisu Pixabay

Z powodu epidemii koronawirusa nauczyciele z dnia na dzień pozbawieni zostali możliwości bezpośredniej pracy z uczniami. Szkoły zamknięto i tak będzie co najmniej do 24 maja br. Obowiązek prowadzenia lekcji w sposób zdalny sprawił, że nauczyciele stanęli przed nowymi wyzwaniami. Część z nich po raz pierwszy zetknęła się z programami służącymi do komunikacji elektronicznej. Przedstawiamy kilka intuicyjnych w obsłudze narzędzi, za pomocą których można zorganizować online lekcję, szkolenie czy konferencję.

Obecna sytuacja wykazała, że polska szkoła dobrze przygotowana jest do relacji twarzą w twarz i komunikowania się na papierze. Gorzej jest z umiejętnościami komunikacji online. Często narzędzia zapewniane przez szkołę do zdalnej komunikacji z uczniami czy z innymi nauczycielami lub te wykorzystywane prywatnie są niewystarczające. W wielu szkołach opierają się jedynie na popularnych dziennikach elektronicznych.

Czy zastanawiali się państwo, jakim komfortem psychicznym byłby wirtualny pokój nauczycielski? Będąc w domu, uczestniczycie w życiu szkoły wraz z innymi nauczycielami, którzy w tym ciężkim czasie również pozostają w izolacji domowej. Branża IT wychodzi naprzeciwko oczekiwaniom potencjalnych klientów i oferuje wielofunkcyjne narzędzia do zdalnej pracy i komunikacji.

Wiele narzędzi, z których możemy korzystać, np. do zdalnego nauczania, wykorzystujemy nieświadomie w życiu codziennym do innych celów.

Szukając odpowiedniego narzędzia, należy zastanowić się: do czego dany program będzie używany? Czy potrzebujemy programu do pracy zdalnej, komunikacji szkoleniowej czy konferencji online? Należy określić podstawowe cele, jakie spełniać ma aplikacja, aby jak najlepiej można było wykorzystać jej wszystkie atuty.

Poniżej znajdą państwo kilka propozycji, aby w czasie kwarantanny narodowej optymalnie wykorzystać swoje możliwości zawodowe.

Skype jest programem do rozmów oraz wideorozmów poprzez Internet. Wymagania aplikacji nie są duże, jednak do prowadzenia wideorozmów konieczne są kamera oraz mikrofon. Na szczęście większość laptopów ma je wbudowane. Program ten jest intuicyjny w obsłudze i pozwala na komunikację z więcej niż jedną osobą. Możliwe jest również udostępnienie pulpitu swojego komputera uczestnikom danej wideokonferencji. Narzędzie to przydaje się szczególnie wtedy, gdy chcemy przedstawić na żywo projekt umieszczony w naszym komputerze, chociażby prezentację. Podstawową zaletą Skype jest jego powszechność oraz to, że jest darmowy. To program kompatybilny z najbardziej popularnymi systemami operacyjnymi, tj. Windows, Mac OS X czy Linux.

Skype

Na rynku jest również dostępny program do zdalnego połączenia komputerów. To Teamviewer umożliwiający łączenie się określonej ilości urządzeń za pomocą sieci. Przydaje się w przypadku, kiedy chcemy komuś wytłumaczyć coś zdalnie. Jeśli uczeń ma problemy z zadaniem, możemy za pomocą pulpitu zdalnego połączyć się z jego komputerem i krok po kroku, przy użyciu naszej klawiatury oraz myszki wytłumaczyć mu dane zagadnienie na jego własnym sprzęcie. Program ten również umożliwia zdalne połączenie komputerów do przeprowadzenia wideokonferencji. Aplikacja jest łatwa w obsłudze, przejrzysta oraz bezpłatna (z wyłączeniem zastosowań komercyjnych).

Teamviewer

Jednym z najbardziej powszechnych programów do obsługi nauki online jest Clickmeeting. Pozwala na prowadzenie konferencji na żywo, webinarów i zdalnych lekcji. Aplikacja jest prosta w użyciu i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Ponadto można skorzystać z funkcji automatycznych webinarów, co pozwala zaoszczędzić czas. Aby rozpocząć korzystanie z programu, należy wybrać pokój i dostosować jego wygląd do naszych potrzeb, a następnie dodać treści, które chcemy zaprezentować na spotkaniu online. Aplikacja posiada wiele funkcji i udogodnień, np. udostępnianie pulpitu, tablicę czy czat. Clickmeeting dostępny jest również w wersji mobilnej. Koszt aplikacji waha się od 40 do 60 zł miesięcznie. Dla większej ilości użytkowników firma proponuję wycenę indywidualną. Aplikację można również pobrać w wersji testowej (na siedem dni) za darmo, jednak ma ona spore ograniczenia.

Clickmeeting

Zoom jest aplikacją umożliwiającą telekonferencje. Sprawdza się przy większej liczbie osób, gdyż nie ma przypisanych limitów uczestników. Oferuje możliwość rozmowy z dużą liczbą użytkowników, a także miejsce na dysku w chmurze. Poprzez Zoom można również prowadzić webinary, czyli wirtualne seminaria, wykłady.

Minusem aplikacji jest jej koszt, który zwiększa się wraz z ilością posiadanych użytkowników oraz funkcji dostępnych w aplikacji. Cena waha się od 15 do 20 dolarów amerykańskich w zależności od pakietu, który wybierzemy. Dostępna jest wprawdzie wersja darmowa, ale w bardzo okrojonej wersji.

Zoom

Ciekawym programem jest Google Hangouts. Aplikacja jest zgrabną wersją łączącą w sobie funkcje wiadomości, telefonu oraz wideorozmów. Program pozwala na pojedyncze telekonferencje oraz na telekonferencje grupowe. Możliwe jest również wysyłanie zdjęć, GIF-ów oraz emotikonów wszechobecnych w dzisiejszych czasach. Ponadto w wersji komputerowej wideorozmowy program umożliwia dodawanie efektów oraz rysowanie. Aplikacja jest kompatybilna z większością sprzętu, który jest obecnie dostępny na rynku. Pobranie programu jest darmowe, jednak połączenia głosowe nie są dostępne w każdym miejscu, a korzystanie z nich może powodować naliczanie opłat.

Google Meet również pozwala prowadzić zajęcia w trybie telekonferencji. W zajęciach może uczestniczyć do 250 osób, które zapraszamy poprzez e-mail bądź rozsyłając link. Aplikację można wykorzystać przy prowadzeniu wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń. Wszyscy uczestnicy się słyszą, mogą zabierać głos w dyskusji. Wykładowca może udostępniać swój ekran z prezentacjami. Uczniowie czy studenci też mogą udostępniać swój ekran.

Google Classroom przydatny jest do zajęć, w czasie których pojawiają się projekty przygotowane przez uczniów/studentów. Można planować dla nich zadania, które mogą wgrywać na platformę.

Narzędzia Office 365, w tym aplikacja Microsoft Teams, także pozwalają na przeprowadzenie wideokonferencji z udziałem grupy słuchaczy.

Platforma Moodle umożliwia dodawanie zasobów w postaci plików, folderów, stron internetowych, materiałów audio i wideo, uruchamianie aktywności w postaci czatu, forum, zadań, quizów, testów, prezentacji zrealizowanych projektów.

Prawie każdy z nas korzysta z aplikacji YouTube czy Facebook. Są to najbardziej rozpowszechnione obecnie formy kontaktów międzyludzkich w wersji elektronicznej. Posłużyć mogą one nie tylko do rozrywki, ale również do prowadzenia lekcji zdalnych, zachęcenia uczniów do nauki w domu lub przekazania ciekawych form nauki.

Uczniowie zainteresowani zagadnieniem, które umieszczamy w filmiku, mogą w opcji „komentarze” zadawać pytania czy kierować do nas pomysły na kolejne emisje lekcji. Na Facebooku mamy opcję transmisji na żywo. Tam można udostępnić relację z naszej lekcji. Pozwoli to nam na skupieniu uwagi swoich uczniów (ale nie tylko) na zdalnych lekcjach. Uczniowie, uczestnicząc w takiej transmisji, mogą w jej trakcie zadawać pytania.

YouTube. Kanał Nauka jest fajna!

Jeśli chodzi o serwis YouTube, to do utworzenia transmisji na żywo wymagana jest określona ilość subskrybentów, czyli osób obserwujących nasz kanał. Jeśli chodzi o tę formę komunikacji, bardzo dobrze sprawdzają się krótkie filmiki pokazujące ciekawe rozwiązania, które przydają się w szkole, np. jak szybko zapamiętać daty, szybkie obliczenia matematyczne itp. Dużą ilość osób przyciągają również filmy skupiające uwagę na doświadczeniach fizycznych lub chemicznych, na które najczęściej brak czasu na tradycyjnych lekcjach. Doświadczenia nie muszą być trudne, jednak uczniów przyciąga coś, czego w warunkach szkolnych nie mieli okazji zobaczyć. Wulkan z sody kuchennej; co się stanie, kiedy wrzucimy mentosa do coli; jak zmieścić jajko w butelce… To tylko przykłady materiałów, które możemy zrealizować w zaciszu domu, bez wykorzystania specjalistycznego sprzętu, a nasi uczniowie z chęcią je obejrzą.

Każdy z wymienionych wyżej programów ma swoje plusy i minusy. Jednak jeśli chcemy korzystać z opcji pracy zdalnej, to zawsze wybierzemy coś odpowiedniego do naszych potrzeb w danej chwili. Jeśli wybierzemy już aplikację, jedynym ograniczeniem będzie nasza wyobraźnia. Na połączeniu opisanych narzędzi z kreatywnością nauczycieli z pewnością skorzystają uczniowie.

Anna PRZYBYŁA
Dawid LEŚNIAK
Agnieszka HEBA

Dodaj komentarz