Ewelina Byzdra, kierowniczka rozwoju i organizacji w Instytucie Studiów Podyplomowych w Tychach; fot. arc

O wyzwaniach edukacyjnych, które zrodziła pandemia koronawirusa rozmawiamy z Eweliną Byzdrą, kierowniczką rozwoju i organizacji w Instytucie Studiów Podyplomowych.

– Czy koronawirus was zaskoczył?

  • Oczywiście, jak wszystkich. Jednak zespół Instytutu Studiów Podyplomowych szybko zmierzył się z tą kryzysową sytuacją. W efekcie pandemia nie zamroziła naszych działań, ale stała się impulsem do nowatorskich zmian i rozwoju firmy.

– Jakie to były zmiany?

  • W pierwszej kolejności musieliśmy stawić czoła nie lada wyzwaniu. Jak kontynuować zajęcia dla kilku tysięcy słuchaczy w sytuacji, gdy nie można było się spotykać? W krótkim czasie na dużą skalę wdrożyliśmy narzędzia do zajęć online. Nie chcieliśmy, aby polegały one jedynie na przesyłaniu materiałów. Zależało nam, aby były to platformy nie tylko e-learningowe ale webinarowe, gwarantujące studentom kontakt na żywo z wykładowcami (Zoom, Click Meeting, dopełniająco Moodle). To był nasz priorytet i to się udało.

Zajęcia zdalne ruszyły u nas jeszcze w marcu. Dla naszych słuchaczy (głównie nauczycieli) ta zmiana odbyła się bezproblemowo i nie przeszkadzała w zdobywaniu nowych kompetencji. To ważne, bo przecież w pracy również musieli przestawić się na pracę z uczniami za pomocą narzędzi online, co zapewne kosztowało ich sporo stresu.

– Co było dla was najważniejsze, kiedy sytuacja pandemiczna ustabilizowała się?

– Uświadomiliśmy sobie dość szybko, że nauczanie zdalne to nie będzie kwestia miesiąca, dwóch, ale o wiele dłuższa perspektywa, być może trwała rzeczywistość.

Kluczowe było potrzymanie kontaktu pomiędzy studentami i wykładowcami oraz pomiędzy studentami. Wychodzimy bowiem z założenia, że studia to nie tylko zdobywanie wiedzy i umiejętności, ale także znajomości i możliwość wzajemnej wymiany doświadczeń.

Dlatego po zajęciach zdalnych wykładowcy pozostawiali otwarte tzw. pokoje zajęć i nasi studenci mogli ze sobą rozmawiać. Mogli się widzieć, słyszeć i pisać na czacie. Mogli dopytać o kwestie związane z wykładem lub wymienić się spostrzeżeniami na inne tematy. Organizowaliśmy też bezpłatne konferencje online wspierających nauczycieli. Aby te kontakty podtrzymywać stworzyliśmy też na Facebooku grupę Pokój nauczycielski ISP oraz Forum Kuriera Nauczycielskiego.

– W sierpniu Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podało wytyczne dotyczące organizacji zajęć w roku szkolnym i akademickim 2020/21. Jakie rozwiązania przyjęliście w ISP?

  • Już teraz jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w elastyczny sposób. Przeszkoliliśmy w tym zakresie wszystkich naszych wykładowców. Wprowadziliśmy w porozumieniu z naszą uczelnią patronacką – Wyższą Szkołą Humanistyczno-Ekonomiczną w Brzegu – trzy warianty nauczania. Pierwszy to oczywiście tradycyjne wykłady, bez obowiązujących obostrzeń, w naszych siedzibach i ośrodkach zamiejscowych, m.in. w Tychach, Bielsku-Białej i Częstochowie. Drugi wariant hybrydowy zakłada, że cześć słuchaczy będzie uczestniczyć w zajęciach w salach z zachowaniem reżimu sanitarnego (maseczki, dwumetrowe odstępy, cogodzinne wietrzenie sal i dezynfekcja), a część jednocześnie poprzez platformy e-learningowe.

Według naszej wiedzy, jesienią mniej więcej połowa naszych studentów chce brać udział w zajęciach osobiście. Jeśli będzie więcej chętnych, wykłady będą odbywać się w mniejszych grupach z większą częstotliwością. Wreszcie trzeci wariant to zajęcia w całości zdalne. W każdym z tych wariantów przede wszystkim liczy się wygoda i bezpieczeństwo naszych studentów.

– Koronawirusowy kryzys edukacyjny zmobilizował was do działań rozwojowych. Z dobrze zorganizowaną nauką online „na żywo” możecie pozyskiwać słuchaczy z całej Polski.

  • Dokładnie tak się dzieje. Do naszej oferty październikowej wprowadziliśmy już 74 specjalności studiów podyplomowych online (m.in. zarządzanie oświatą, matematyka, autyzm, język angielski). W tym przypadku nie ma znaczenia miejsce zamieszkania słuchacza. Na zajęcia online zapisała się nawet osoba z Kołobrzegu.

– Plany na najbliższą przyszłość?

  • Cały czas pytamy naszych słuchaczy, jakie mają oczekiwania i potrzeby. Dlatego planujemy zorganizować cykl warsztatów i szkoleń z obsługi narzędzi do przeprowadzania lekcji online. Podpowiemy na nich także jak prowadzić takie zajęcia w sposób ciekawy i angażujący uwagę uczniów.

Ewelina BYZDRA, kierowniczka rozwoju i organizacji w Instytucie Studiów Podyplomowych. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Swoją współpracę z ISP rozpoczęła w 2017 r. jako wykładowca prawa administracyjnego. Znosi bariery i wprowadza nowe narzędzia i usługi dla nauczycieli oraz rodziców. Cechuje ją entuzjazm i ogromna motywacja do tego, aby tworzyć przestrzeń do swobodnej wymiany wiedzy i doświadczeń dla słuchaczy i wykładowców ISP.

Leave a Reply